Lars Saabye Christensen
Noors
Maskeblomstfamilien
Breda: De Geus, 2005
284 p.
90-445-0545-9

Een roman moet een geheim hebben." Dat principe drijft Christensen in deze eerste roman na zijn meesterwerk De halfbroer heel ver. De cruciale plotelementen, de geheimen van het hoofdpersonage en zijn familie, blijven vaag. Als lezer kun je via hints en puzzelwerk de waarheid reconstrueren, maar belangrijker lijkt me goed te luisteren naar de stem van de ikverteller, het verdriet en de woede daarin besloten.

Adrian is een lichamelijk getekende jongen die zich een complete buitenstaander voelt, ongewenst en afstotelijk. Hoe erg zijn gebrek is (of liever, wat toentertijd als gebrek werd gezien), is komen we niet te weten, maar de richting waarin we moeten zoeken wordt wel duidelijk. Zijn ouders weigeren zijn gebrek te bespreken of te laten behandelen, en dat is niet het enige geheim dat er rondwaart. Adrian vertelt zijn verhaal alsof hij zijn leven volledig onder controle heeft, en vanuit zijn schaamteloosheid mensen en gebeurtenissen kan manipuleren zoals hij wil. Met dez…Lees verder
De ik-figuur in dit boek is een intelligente, emotioneel verwaarloosde 17-jarige jongen, die zijn medemensen minacht en die misdaden als gewone handelingen beschouwt. Een thema dat vaker in romans voorkomt (zoals bij Soderberg en Bjornstad); door de ik-vorm wordt het fascinerend. Het is in dit verhaal niet zo dat de jongen zich nooit bewust is van zijn kwetsbare punten. En ondanks zijn aanmatigende gedrag hebben sommige van zijn observaties humor. De geuren die hij regelmatig ruikt, zijn meestal onaangenaam. De Noorse schrijver (1953) neemt vaak eenzame mensen, met een gebrek, als hoofdpersoon; hier is dat een niet-zichtbaar lichamelijk gebrek, waar de flegmatieke ouders niets aan laten doen. De ontwikkeling van de jongen krijgt een steeds spannender verloop: zijn behoefte te manipuleren vraagt veel energie en alertheid van hem, terwijl hij zichzelf niet helemaal in de hand heeft. De schrijver kan in een paar woorden een complexe situatie neerzetten, zodat alle aandacht van de lezer n…Lees verder

Over Lars Saabye Christensen

CC BY 3.0 - Foto van/door Avjoska

Lars Saabye Christensen (Oslo, 21 september 1953) is een Noors schrijver. Hij schrijft vooral romans, maar ook poëzie, scenario's, misdaadromans, drama, songteksten en kinderboeken. Zijn grote, ook internationale, doorbraak kwam in 2001 met het boek Halvbroren. (In het Nederlands vertaald als De halfbroer).

Levensloop en werk

Lars Saabye Christensen, die het Deens staatburgerschap bezit, groeide op in Skillebekk, een wijk aan de zuidwestkant van Oslo. Later woonde hij langere tijd in Sortland in Nordland. Beide plaatsen komen meermaals terug in zijn werk. Tegenwoordig woont hij samen met zijn echtgenote in Oslo, opnieuw in Skillebekk.

Christensen debuteerde in 1976 met de dichtbundel Historien om Gly en ontving daarvoor direct de 'Tarjei Vesaas' debutantenprijs. Hoewel Christensen ook meerdere toneelstukken heeft geschreven werd hij vooral bekend door zijn romans. Zijn eerste roman, Amatør…Lees verder op Wikipedia